torsdag 24 februari 2011

Varierad kost

Så har även jag gått med i LCHF-sekten :-) Jag har nosat på metoden länge, men nu har jag träffat så många som har provat och tycker att det funkar bra, så jag beslöt mig för att prova jag med. Jag har aldrig haft några problem med övervikt, snarare tvärtom är jag en tunnis och faktiskt lite för tunn. Mitt BMI ligger precis på gränsen till undervikt. Främst beror det på att jag är en lättviktare av naturen men för tillfället har för liten muskelmassa. För det är absolut inte så att jag svälter mig själv, tvärtom, jag äter mycket mat! Och mycket fet mat och ganska mycket godis. Vikten ska upp, och det jobbar jag på genom att härja på Friskis&Svettis några gånger per vecka.

Men jag mår inte alltid bra. Jag är ofta trött och känner mig orkeslös. Och så reagerar jag väldigt kraftigt på blodsockersvängningar. Jag mår asdåligt när mitt blodsocker är på botten och äter jag då mat som ger en för snabb och stark skjuts uppåt så mår jag dåligt av det, och ännu sämre när det faller tillbaks.

LCHF är en grym metod för mig! Grundprincipen är enkel: Man utesluter eller minskar intaget av kolhydrater, och det energibehov som uppstår fyller man på med fettrik mat, som inte triggar blodsockret. Det kommer mer och mer modern och seriös forskning som visar att människor faktiskt mår bra av den mathållningen, och jag kan intyga det.

Men det är lustigt vad folk beter sig märkligt när det kommer på tal. Jag pratar inte så mycket om det, men får mycket frågor på jobbet, när jag har broccoli och blomkål till köttbullarna istället för potatis. Eller när jag äter salami och ost utan bröd till. Som om man måste äta bröd och potatis?! Jag äter ju allt utom just det, och väljer bara något annat istället. Men det gills inte tycker en del.

Vanligtvis brukar samtalen avslutas med att någon förnumstigt säger "jag tror att det bästa är att äta varierat!" och då håller alla med. Men så tittar jag mig omkring och undrar vad de menar, för matlåda efter matlåda som äts runt bordet består av ett stort lass med pasta och korv eller en torr köttfärssås. Var är fettet, undrar jag? Varierat innebär väl att man ska äta av allt, men om man i princip bara äter kolhydrater och nån liten förskrämd mängd protein så äter man ju inte så varierat. För det innebär ju att man ska äta fett också.

Samma människor ses sedan två timmar senare äta en smörgås eller frukt. För då har ju kropparna redan förbränt lasset pasta. Det blir väldigt mycket mat på det viset. Och då är det inte att undra på att midjemåttet kryper uppåt.

Jag håller mig mätt på min (varierade) kost, och behöver inte äta så stora mängder. Och tänk att det är provocerande. När det gäller mat och normer lever vi verkligen i en ding ding värld!

4 kommentarer:

Veronica sa...

Hej Dina!
Ser att du införskaffat två av de böcker som jag köpt hem för inte alls länge sen. Matrevolutionen har jag redan skumläst och lånat ut till min kära far med förhoppning om att han ska läsa och verkligen ta till sig av de fakta som presenteras. Han är diabetiker och fick från början veta att hans variant var så lindrig att han skulle kunna hålla den i schack enbart genom att sköta sin kost. Jo tjena, han tar lite extra insulin och unnar sig ett par bullar till fikat :-)
Så vi får väl se!

I övrigt får jag samma rektioner på jobbet. Fast jag måste erkänna att det finns ett par som låtit sig inspireras och börjat anamma samma tänk. Jag tror dock inte att de kommer att lyckas särskilt bra om det är viktnedgång de har tänkt sig eftersom de inte har fatta att man inte kan äta så mycket fett som vi gör och samtidigt äta kolhydrater. Nåja, förr eller senare ber de säkert om att få låna en bok eller två!

I kokboken på bilden finns ett jättebra recept på kokospannkakor. Testa!

Hoppas vi ses imorron!
Kram!!

Dina sa...

@Veronica: ja, jag tror att fler och fler på sikt kommer att anamma LCHF eller varianter av den sortens kost. Matrevolutionen är riktigt bra, den går snabbt att läsa, jag har några stycken jag tänkte ge den till. Vad tråkigt att höra om din pappa, men alla vill väl inte bli hjälpta. Hoppas att han läser boken och kan ta till sig vissa bitar!

Anonym sa...

När jag kom hem förra fredagen var jag tvungen att fråga min man om han visste det var ni pratat om. Hade aldrig hört talas LCHF.
Första tanken som slog mig, hur bra/dåligt är det för miljön/klimatet.
Jag som försöker äta fler vegetariska luncher och inte gillar hela köttbitar.
Skönt för er att ni mår bra av det iallafall.

Dina sa...

@Dykis: nej det där med miljön som argument för att inte äta kött köper inte jag! Produktionen av spannmål som den bedrivs har en stor negativ inverkan på inte bara miljön utan även på mänskliga rättigheter, fattiga människor i asien som producerar ris och andra spannmålprodukter till priser som sätts av världsmarknaden och som gör deras verksamheter olönsamma, vi köper deras produkter till underpriser! Jag har också bott i Malaysia och sett hur de skövlar oerhörda arealer med regnskog för att istället producera palmolja som används till margarin. Palmolja är inte nyttigt och den monokultur som odlingen ger upphov till är en stor skada för många länder, och skövlingen av regnskog är dåligt för miljön. Och om korna fick beta gräs som är deras naturliga föda, så skulle vi inte ha de problemen med metangas som vi har...istället matas de med spannmål, som ju då också bidrar till att spannmålsproduktionen måste öka.

Sen är det väl en smaksak också, jag tycker att kött är gott och jag mår bra av kött, så det känns helt naturligt för mig att äta kött.

Sen är jag ju nationalekonom och när det gäller tillgången på kött på längre sikt (man säger ju att köttproduktionen kommer öka kraftigt med den allmäna välståndsökningen) så tror jag att prismekanismerna kommer att reglera marknaden, precis som det sker och kommer att fortsätta att ske med olja.

Långt svar! :)