torsdag 3 februari 2011

Klippa, klippa, klippa!


Alla mina barn, utom J som ofta inte är som de andra tre, har haft sina perioder då de har varit fascinerade av saxar. A klippte och klippte, i flera år, och gör det fortfarande. Hennes rum är fyllt av små pryttlar och grejer, och små pappersbitar, och det är oklart vad de är till för och varför de ska sparas på...V hade mer en intensiv klipperiod när han var i tre-fyra-årsåldern, men han klippte mer stora bitar, i olika färger och geometriska former, som han limmade upp på papper i mönster som verkade ganska genomtänkta. J har som sagt inte klippt hittills, men det kanske kommer, vem vet? Han gör allt i sin egen ordning, och han är så digital, antingen gör han eller så gör han inte, och när han gör och inte kan man aldrig förutsäga. (Jag jobbar ju ändå med prognoser, men den killen är helt omöjlig att göra prognos på!)

Senast ut är lilla E. Som hittade en sick-sack-sax i helgen, och sen var det kört. Hon klippte och klippte, och klippte och klippte. Små små lappar blev det, överallt! Och hon var så nöjd så! Men jag var tyvärr tvungen att hjälpa till, att riva remsor och hålla när hon inte hade lust själv. Det var helt ok i en kvart, men sen blev det lite tjatigt...


När hon kände sig ganska färdig så tog hon alla lapparna och lade dem i vagnen och körde runt dem en stund. Sen ville hon klippa igen, men då var det som tur var dags att gå och lägga sig.

Och så fort hon hade somnat, så gömde jag saxen! ;) Den tar jag fram till helgen igen, när jag har lite ork att riva och hålla remsor! :)

4 kommentarer:

heffamamman sa...

Fniss - GullE. Här har vi inte haft saxpremiär ännu för Heffaklumpen. Jag köpte en fin liten Muminsax (från Fiskars) till honom i höstas, som jag sen tänkte ge i julklapp. Men jag grävde aldrig så långt ner i presentgömman att den dök upp innan jul. Nån tråkig dag ska jag leta fram den. Förutsatt att jag orkar riva remsor just den dagen då. Hålla får han nog försöka att göra själv. Nån måtta med curlandet. ;-)

Ha en fin Fredag!

Frk M sa...

Sötaste lilla E! Astrid är också helt besatt av saxar, hon fick en när hon fyllde tre i juli och vill fortfarande helst klippa varje dag. Många små pappersbitar blir det...

Unknown sa...

Snuttan;)

Dina sa...

@Heffamamman: Åh, en liten muminsax! Den kommer heffa att älska när den plockas fram! Och curla ska man inte börja med, för då kanske man måste fortsätta...


@Frk M: åh, dessa små pappersbitar som bara är över, över, överallt!!! Man blir tokig!

@Dosiss: ja, gullunge är hon allt, alla det utspridda pappersbitarna till trots! ;)