onsdag 2 februari 2011

Gong Xi Fa Cai - Gott nytt år, alla kineser!

Idag är det första dagen på det kinesiska nyåret. Första dagen på harens år. Så idag ska man inte städa, för då riskerar man att städa ut årets kommande lycka. Inte heller så ska man ha knivar och saxar framme, för de är vassa och inte bra för den positiva energin. Har man någon närstående som har dött nyligen, så får man hålla sig hemma, för att inte ta med sig döden in i andra människors hem och besmitta året med döden.

Ja, sådant och annat fick vi lära oss att förhålla oss till under tiden vi bodde i Malaysia, som har en stor kinesisk minoritetsbefolkning (ca 30 % av befolkningen i Malaysia är kineser). På barnens skolor firade man kinesiska nyåret med pompa och ståt, Lion Dance och andra traditioner. Jag blir lite tårögd när jag minns. Lille J, som var så fascinerad (och lite rädd) för lejonen. A:s klass hade Chinese New Year Play på skolan, en riktigt proffsig show var det.

I en annan tid, i ett annat liv. Så känns det ibland. Men idag tänker jag minnas så klart jag kan, och grävde fram några gamla bilder.


Lion Dance på Vs förskola...


Imponerande akrobatik, varje lejon utgörs av två personer, som gör de mest fantastiska hopp mellan pålarna, oj det isade riktigt i magen när de svingade sig upp till de högsta!


Ett vackert dekorerat kinesiskt tempel, med röda lyktor.

Malaysia in my heart! Saknar!

2 kommentarer:

heffamamman sa...

Oj då, jag som städade igår eftersom vi har haft gäster idag. Men kanske det inte räknas eftersom vi aldrig har bott i Asien och fått lära oss alla klokheter där. :)

Fina bilder. Visst blir man väldigt nostalgisk varje gång man tittar igenom gamla bilder från tiden i Landet innan.

Dina sa...

Heffamamman: nä det gäller nog inte. Jag städade ju också igår! Och idag! Säg den dag då man inte städar! ;) Ja, visst blir man nostalgisk när man ser bilder från landet innan...