söndag 6 februari 2011

Kyndelsmäss med lösskägg


Idag firades Kyndelsmässodagen i kyrkan, och A:s kör var med och sjöng på gudstjänsten. Kören har en tradition att göra små kyrkospel vid vissa tillfällen på året, och Kyndelsmäss är ett sådant tillfälle. Och igår kväll kl 22.20 utbrast A plötsligt, "Just det!! Jag behöver lite kläder till kyrkan imorgon!" och som svar på frågan vad fick jag "Jag ska vara Josef, och behöver en cape med huva och ett lösskägg!"...OJ! Cape med huva tänkte jag att det kan vi nog fixa, men skägg!?

Ja, sagt och gjort så gick vi till utklädningslådan och rotade. Under åren har vi samlat på oss mängder med utklädningskläder, och faktum är att till händelser som t.ex. Halloween brukar vi sällan behöva köpa något utöver lite tillbehör, det brukar gå att rota fram kläder som räcker till många olika utstyrslar. En cape hittade vi, dock utan huva. Men en urvuxen cape fick offras, och blev istället en huva till den större capen. Och som skägg fick ett gammalt sticke på liknande sätt offras, det rev jag upp och sydde fast det på ett resårband, och hepp! Ett lösskägg! Inte världens snyggaste, men det dög utmärkt till 10 minuters kyrkospel...

Det hela gick på 40 minuter och det var ju bra jobbat. Och sådana här grejer är faktiskt ganska bra att behöva fixa ihop snabbt under små marginaler, jag har märkt att jag blir mer kreativ då jag bara måste plocka fram idéerna och spotta något ur mig. Har jag längre tid på mig blir jag bara alldeles för ambitiös, och ställer för höga krav på mig själv. Och resultatet behöver ju inte bli så hemskt mycket bättre ändå...nej då är det bättre att hålla det lite enkelt.

Möt dagens Josef!

I kyrkan var det trevligt, jag tände ett ljus för pappa och det var som alltid trevligt att få brista ut i lite psalmsång.

Och solen sken idag och det kändes lite varmt mot kinden - så härligt! Våren nalkas!

3 kommentarer:

Milena sa...

Jamenvisst är det så! Kort om tid är många gånger bäst! Min dotter deklarerade i höstas dagen innan en maskerad att hon tänkte vara fladdermus....... och det blev bra :-) Jag tycker att lösskägget och capen blev alldeles utmärkta!

Unknown sa...

Ursnygg Josef. Bra jobbat;)

malin2 sa...

Wow! Djupt imponerad av din kreativitet!