lördag 26 februari 2011

Var hälsad sköna morgonstund

En av veckans bästa stunder är helgmorgnarna. Jag är begåvad med barn som vaknar tidigt om morgnarna, och vanligtvis också en underbar make som på lördagarna låter mig ligga kvar och sova en liten stund till och sen blir jag väckt med en frukostbricka och tidning på sängen. Jag älskar den stunden, att äta i lugn och ro, låta varje tugga ta den tid den tar att tugga, njuta av varje liten sipp kaffe. Och så läser jag tidningarna, bläddrar blad för blad, läser alla reportage och analyser i båda tidningarna. Vardagsmorgnar hinner man ju bara snabbläsa de viktigaste bitarna, och skumma resten.

Om söndagarna brukar jag få stiga upp med barnen, de små brukar vakna vid 6.30. Och så gör jag gärna en lite omständlig frukost, steker ett ägg och fixar något gott till, gör en härlig kaffe latte och sitter sen och njuter vid frukostbordet.

Men idag, denna lördagmorgon, så fick jag stiga upp med småttingarna, eftersom P och de två stora i natt åkte till Åre för att tillbringa sportlovet där. Jag måste däremot jobba hela veckan, inget sportlov för mig!

Kaffet dricker jag alltid ur en muminmugg! Idag valde jag Filifjonkan, för hon är så bra på att städa. Och städa är dagens huvudsyssla. Städa, tvätta, handla...

3 kommentarer:

heffamamman sa...

Just Filifjonkanmuggen har jag inte i hyllan. Men kanske jag borde köpa en sån om det gör en bättre på städning. ;-) Alla våra barn är morgontrötta av sig, så jag får sova till klockan nio varje helgmorgon. Eller längre om det behövs. Maken stiger alltid upp först och fixar kaffe och sånt. Kanske jag är lite bortskämd... :)

Hoppas att du och småttingarna ändå har hunnit mysa lite extra fast ni inte har haft sportlov. Fredagskram

Anonym sa...

Filifjonkan tycker också mycket om väluppfostrade lydiga barn.
Själv ska jag köpa en Gafsanmugg så fort den kommer i handeln.
Kramar Henrietta

Anonym sa...

Filifjonkan tycker också mycket om väluppfostrade lydiga barn.
Själv ska jag köpa en Gafsanmugg så fort den kommer i handeln.
Kramar Henrietta