måndag 14 mars 2011

Pannkaksläxa

Stora fina A har hemkunskap på schemat denna terminen. Varje vecka får de i läxa att laga den rätt hemma, som de har gjort på lektionen. Hittills har det varit rätter som potatis- och purjolökssoppa, spaghetti carbonara, och nu senast var det pannkakor. (På tal om vad jag skrev här, så ser man ju tydligt vad svenskar äter för mat, det som eleverna först introduceras till när det gäller att laga mat själv, som väl ska spegla enkel mat representativ för barnfamiljer...massor av snabba kolhydrater från mjöl, pasta och potatis...och ni skulle för övrigt se vilka gigantiska berg av ris som folk lägger upp på tallrikarna från den Thai-buffé där jag hämtar min lunch ibland...Men detta skriver jag inom parentes, för jag vill inte totaldissa As hemkunskapsundervisning, för hennes skull alltså, hon tycker ju att det hela är kul och bra! Och det är ju i grunden bra att de lär sig att laga mat!)

Hur som helst! Smeten skulle vispas ihop, och hon är ju noggrann min tös! Mäter upp exakt och smeten blev så slät och fin.

Och så hällde hon fint ner en klick i pannan...


Dags att vända...


Tjoff!


Färdig, åh så fin!

Och sen fick småsyskonen äta de goda pannkakorna, och som de smockade i sig! V påstod att det var de godaste pannkakor han någonsin har ätit.

Jag åt inte pannkakorna, men har ätit all annan mat som A har lagat, och jag måste säga att jag hyser ett gott hopp om att vi inom inte alltför lång framtid blir tre som kan stå för middagarna här hemma. Oj så skönt det ska bli! :)

3 kommentarer:

Milena sa...

Åh så sött! Vad härligt med en så stor och duktig tjej - och jag blir alldeles rörd av meningen om småsyskonen som fick äta, mysigt!

Om man gör pannkakorna med hälften grahamsmjöl och hälften rågmjöl så blir de i alla fall något nyttigare....och så en rejäl klick keso innan de rullas ihop med lite sylt.

Dina sa...

Milena, vad kul att se dig igen! Jag provar lite allt möjligt med pannkakorna, har i kokos ibland och har malt ner mandel med kvarn och det gick finfint att göra pannakor på! Keso är super! A som har lite svårt att äta frukost äter ofta keso med grädde eller turkyoughurt och bär, gott och jag är så glad att något slinker ner i min morgontrötta tös!

Milena sa...

Nämen tack :-) Vad glad jag blir! Jag gillar din blogg, så jag läser ganska ofta, men har varit dålig på att kommentera på sistone tror jag.