söndag 13 mars 2011

Solig lördag

Vi har mamma på besök över helgen, och igår, denna soliga lördag, åkte vi på utflykt till Fotografiska. Jag ville så gärna fota lite i det vackra vädret, men batteriet till min kamera var slut. Jag kände mig lite modfälld, för jag har inte fotat så mycket på senaste tiden och har känt mig lite nere för det. Men för några veckor sen köpte jag en liten kompaktkamera, eftersom min lilla ixus har gått sönder och det kan vara kul för A att ha på kommande skolresa och så. Och den kom väl till pass igår!


På väg, solen sken och barnen såg så söta ut i rött, blått och grönt!


Promenadvägen till Fotografiska från Slussen är så fin! Det var mycket folk som flanerade längs vattnet. Gröna Lund på andra sidan vattnet låg tomt och öde men sedan isen har smält, Djurgårdsfärjorna börjat gå, och solen känns lite varm mot kinden, så känns det så hoppingivande, våren är i antågande och snart börjar åter karusellerna på Grönan gå!


Pojkarna örlade framför, bakom och emellan, och tog sig fram som om de sprang längs en hinderbana. Mycket spring i benen!

På Fotografiska såg vi två utställningar, Sarah Moon och Lady Warhol (Chistopher Markos av Andy Warhols alter ego, i kvinnoperuker). Lilla E sov, A gick med och tittade och pratade om fotona, medan pojkarna smög omkring i lokalerna och ägnade sig åt att leka spioner. Lokalerna passar ju utmärkt för det, med den dämpade belysningen, och de många utrymmena i emellan väggar och i gångar. Men alltigenom var det en uppskattad upplevelser för alla!


...men väckte lite spring i benen, och de sju sorters kakor som barnen delade på efter lunchen i caféet gjorde nog också sitt till för bränslet! Och stadsgårdskajen är, för att vara en stadsmiljö, riktigt inbjudande till springlekar. Ingen biltrafik längs de flesta partierna, och underbara rakor att bränna iväg!

Härlig lördag!

1 kommentar:

heffamamman sa...

Åh vilka härligt soliga bilder! De ingjuter hopp om att det kanske ska bli barmark hos oss också.... nån gång inom de närmaste månaderna iallafall. Finns det inte ens en gnutta is kvar på vattnet/havet borta hos er? Jag har inte varit in till Helsingfors på flera månader, trots att det bara ligger en dryg halvtimme bort. Men jag är ganska säker på att det inte alls är lika vårlikt där. Får kolla med maken som kör dit varje jobbdag. :)

Mycket spring i benen fick ni tydligen också utlopp för. Vad kan vara bättre än det en skön lördag. :) En kompaktkamera är verkligen en bra-att-ha-sak att stoppa ner i väskan eller fickan vid behov. Hoppas att er söndag blir lika fin!