måndag 31 januari 2011

Rut och Lina

I mitt jobb som nationalekonom diskuteras ofta tjänstesektorns ökade betydelse i vårt samhälle. Och det må jag säga. Jag är en av pådrivarna, som numer konsulterar både Rut och Lina...

Mannen och jag jobbar båda heltid, eftersom vi har den typen av jobb att vi liksom har en portfölj, och att jobba deltid ger bara mindre pengar i lön men vi måste ändå utföra samma arbete, men på kortare tid...och det blir ju mycket jobb då, och det är mödosamt att få ihop det. För med två förskolebarn, och två skolbarn, och de aktiviteter som barnen har, så jobbar vi ju alltid. Om inte på jobbet, så hemma.

Rutavdraget gör det möjligt för oss att ha råd att anlita städhjälp. Jag är av olika skäl lite skeptisk men jag måste erkänna att det verkligen underlättar mitt liv. Det är ju inte så att vi inte städar för det, nej jag städar faktiskt i minst två timmar varje dag, förmodligen ännu mer, jag har inte räknat efter...och inkluderar man all tid som går åt att plocka upp vantar från golvet, hänga upp jackor, ställa skor till rätta, plocka undan läxpapper och sortera in/undan post och tidningar...

Sen är det ju middagen. Det går åt mycket tid att planera veckans middagar och handla, och inspirationen saknas för det allra mesta eftersom jag lägger så mycket tankekraft på andra saker...så varannan vecka kommer Linas matkasse hit och levererar två stora kassar med ingredienser och recept för fem middagar. Toppen! Man slipper både handla och tänka!

Allt som underlättar min vardag tycker jag är bra. Det räcker med att vara trött och slutkörd tänker jag, man ska inte behöva dö soffdöden varje kväll!

3 kommentarer:

heffamamman sa...

Vi har flera gånger talat om att anlita städhjälp, men det har inte blivit av ännu. Det skulle inte alls bli speciellt dyrt tack vare hushållsavdraget (som det heter här i Finland). Så när jag börjar jobba igen i augusti, så ska vi definitivt kolla upp saken närmare. För det måste ju vara underbart att få komma hem till ett rent och väldoftande hus efter en lång jobbdag! :) Inte för att man kommer undan städningen för det, för allt småplock är ju ett evinnerligt göra.

Det svenska matkassesystemet låter också lockande, för jag har läst om många som är väldigt nöjda med det. Men jag vet inte om det finns liknande kassar här. Äter era barn sen av alla nya rätter? Det är problemet med våra två större killar. Att de är så kinkiga med maten och gnäller genast det är nåt nytt på bordet. Otacksamma barn. ;-) Ha en fin Tisdag!

Maria sa...

Jag älskar också Rut och Lina. Fast jag och Rut ska nog göra ett litet uppehåll tror jag, känns lite väl lyxigt just nu :)

Anonym sa...

Har Lina mat som barnen gillar? Tar den lång tid att tillaga?