lördag 23 oktober 2010

Bokpresenter

Idag skulle åttaåringen på kalas, så jag svängde förbi bokhandeln på lunchen igår och köpte varsin trevlig bok till de två födelsedagspojkarna. Åttaåringen klagade lite när han hörde vad jag hade köpt, "måste du alltid köpa böcker", klagade han "för på förra kalaset där jag gav böcker, blev h*n inte glad för presenten".

Såklart förstår jag att åttaåringen tyckte att det kändes tråkigt att inte födelsedagsbarnet blev glad för presenten han gav. Och när jag hörde vad som hade uppskattats blev inte så förvånad, men något besviken. Gigantiska vattenpistoler och andra plastsaker, och jättedyra LEGO-lådor.

Jag tycker ju inte att man behöver köpa svindyra presenter till klasskompisarna. Och plastsaker har man ju för mycket av ändå.

En bok läser man, och ger vidare till småsyskon eller kompisar. Mina ungar blir störtglada när de får böcker i present, men det verkar som att de tillhör undantaget. Så tråkigt! Och om inte annat, så kan man ju vara lite artig även om man blir besviken för en gåva. Också något för barnen att lära sig.

Japp, det var dagens präktiga funderingar! :) Nu ska jag laga middag till mig och småttingarna, äldsta har konsert med kören idag och tvåan och mannen är och lyssnar.

Inga kommentarer: