måndag 8 november 2010

Välkommen, lilla dockan!

Jag tycker ju att det är roligt att skapa saker. Saker jag har gjort ger för mig ett otroligt stort mervärde. Det är inte bara själva skapelseprocessen jag tycker om, utan att se vad jag har åstadkommit, något beständigt, att titta på, känna på, tycka är fint eller fult men det att det består känns så bra. För det mesta annat man gör med händerna är sånt som inte blir kvar, man städar och diskar och plockar. Det är både trist och tar aldrig slut...

Men pyssel tar slut! Förr om åren var jag lite av en perfektionist, jag ville inte ge mig in på att göra saker, jag var lite rädd att det inte skulle bli så fint eller bra. Larvigt att hålla på så, kom jag på, för det resulterade ju bara i att jag nästan inte gjorde nåt alls.

Och numer har jag inte så mycket tid. Men det är tråkigt att helt avstå för mer tid lär jag aldrig få. Och nu var det en speciell målsättning jag hade, och då gick det av bara farten! För eftersom lilla E älskar dockor så ville jag att hon skulle få en i tvåårspresent.

Så föddes lilla dockan!

Mönsterdelarna, och en kopp kaffe. Att hålla mig vaken sent om kvällen, när middagsdisken var avklarad och ungarna i säng. Först då finns det lite tid över.


Huden ihopsydd, kroppen, armarna och huvudet.


...och här ligger kroppsdelarna. Stoppade i ull. Först en hård kärna, sen lager på lager av härlig, gosig ull. Med hjälp av en filthål så fäster man ullen. Filtnålen är lång och har hullingar längst fram, och genom att dutta med den blir ullen tovad, så att kroppsdelarna blir fasta och lagom kompakta.


Huvudet får delvis sin form genom att man fäster trådar vid ögonlinje, nacke, kinder. Sen ska kroppen stoppas! Och här ska huvudet sys fast. Gulp! Det känns faktiskt på något knasigt vis lite läskigt när man nålar fast huvudet med de långa nålarna!...Så jag fick ta Js docka (som jag sydde förra hösten) som lite sällskap. Han fick hålla nya dockans hand :)


Här är dockan klar, har fått ögon, mun, hår och kläder! Hej lilla dockan! Välkommen till oss!


Lite utav poängen med denna typ av mjuka dockor är att ögonen och munnen mer eller mindre ska vara neutralt sydda. På så vis blir dockan mer levande för barnet, för tänker man sig att dockan är ledsen, så ser den ledsen ut, och tänker man sig att dockan är glad, så ser den glad ut! Prova själv, så får du se!

Och lilla E, hon älskar sin lilla docka! Bruna ögon fick den, precis som hon har, och rött hår, för lilla E älskar Pippi. Det återstår att se vilken hårfärg E får så småningom, nu är det ju småbarnsblont. Men jag tror att nästa docka jag gör till henne ska få brunt hår, för det är vad jag tror att hon har. Det blir nog först när hon börjar efterfråga en liten kompis till dockan. Jag vill ju låta dockan ha E för sig själv ett litet tag först!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Jag är stum av beundran. Om jag skulle ge mig pâ ngt liknande sâ skulle min dotter fâ Elefantmannen:(

Milena sa...

Men åhhh så fin! Den ser verkligen ut som en riktig kompis, en sådan där snäll som bara finns och lyssnar och följer med på precis allt. Så fantastiskt duktig du är som kan sy så fint! Vilken gåva till lilla E!

Anonym sa...

Åh va du är bra på pyssel. Jag är såå opysslig men Elvira älskar att pyssla.

/Annci

Linda sa...

Wow! Vilken superfin docka! Tror jag får gå på kurs hos dig. Själv håller jag på med att göra garntomtar som vi svenskar ska sälja på en välgörenhetsbasar här i Kiev. Inte lika avancerat som en docka och kommer nog inte sprida samma glädje men det känns bra ändå. Kram

heffamamman sa...

Vad duktig du är som syr en sån docka hemma! Jag har också sytt en Steinerdocka, men det var under min förskolelärarutbildning. Vi hade massor av roligt pyssliga kurser där. :) Håret var nog det jobbigaste tyckte jag, då varje hårstrå skulle sys skilt för sig - ända ner i nacken. Kanske du har lyckats göra en enklare frisyr?

Men eftersom vår dotter aldrig gillade att leka med dockor, så fick Steinerdockan inga riktiga kläder. Jag hann bara göra strumbyxor, sen kom nåt annat projekt i vägen. Dottern var i femårsåldern då jag sydde dockan. Så nånstans uppe på en kall vind ligger en docka med mycket hår och litet kläder och halvfryser. Kanske jag borde förbarma mig över hennes öde och ta hem henne till värmen. :)

Heffaklumpens kommentar till Ellens fina docka var Titta Pippi!! :)

Dina sa...

@Dosiss: Nädå, om du satt bredvid nån som visade så skulle det bli jättebra! Jag gick en kurs förra året, annars hade jag aldrig klarat det lika bra! Vissa saker fattar man inte om man inte får det förklarat och visat.

@Milena: ja, en riktig liten kompis blev det! Man vet ju aldrig hur det ska bli förrän det är helt klart, och mycket hänger på hur man får till ansiktet. Ena ögat fick jag sy om fem gånger...

@dykis: jag gillade mycket att pyssla som barn, det gäller att man fortsätter, annars tappar man liksom snitsen!

@Linda: flytta hem! Så kan du får gå på dockkurs hos mig!! Men garntomtar är ju kul det med!!

@Heffamamman: dags att damma av dockan tror jag allt! Dockkläder går fort att sy. Jo, håret blir bättre om man liksom broderar en hårbotten först, och sen syr fast håret som öglor som man sen klipper upp. Det blir både snyggare och bättre. Men man kan göra på lite andra sätt också, som går fortare, och det blir ganska bra det med. Jag sydde håret den här gången genom att lägga breda sjok i olika riktningar och sen sy fast. Kul att Heffa sade Pippi, för det var ju lite det jag hade i åtanke! Ellen är Pippi-tokig!

Heliotropen sa...

Oj, vad fin den blev!